Motoren på elcykel

Der findes 3 forskellige slags motorer til elcykler

Forhjulsmotor

Enkel løsning – ofte den billigste – men ikke altid den mest komfortable.

Forhjulsmotoren kan have direkte træk på forhjulet (som på billedet til venstre) det giver en vibrationsfri og lydløs motor, som er meget behagelig at køre med, fordi der kun er en bevægelig del  – men også den dyreste løsning.

Oftest vil der dog ved forhjulstræk være en en gearkasse, som støjer og vibrerer mere eller mindre. Her trækkes også direkte på forhjulet men igennem en gearkasse, som tillader højere omdrejninger på motoren – og er billigere at producere.  Det at motoren må have højere omdrejninger, gør at der kan anvendes en mindre motor – problemet er bare, at en gearkasse laver støj og vibrationer så sørg for at afprøve inden købet.
Kvalitetscykler med forhjulsmotor m/gearkasse har en god styring af elsystemet, og fungerer derfor rimelig godt.

Fordele:
Billig
Trækker godt ved kørsel på alm flad vej
Kræver ikke ret meget ydelse i pedalerne.
Billig at vedligeholde

Ulemper:
Stort elforbrug
Trækket i forhjulet kan forstyre kørslen
Ikke egnet til grusvej
Nogle modeller støjer meget
Mangler kraft i bakket terræn

Centermotor

God balance i cyklen pg.a. lavt tyngdepunkt midt på cyklen. Mulighed for at udnytte gear, så trækkraften bliver god på stigninger.Motoren trækker på kranken og er direkte påvirket af hvilket gear der køres i. Det giver også en bedre distance på batteriet, hvis man forstår at udnytte gearet. Der vil være et øget slid på kæden, pga. motorens høje kraft.

Ingen el-dele i hjulene – nem servicering af cyklen.

Fordele:
God balance i cyklen
Nem at håndtere – kommer tæt på en oplevelse af at køre på en alm cykel
Lavt energiforbrug – kører langt på “literen”

Ulemper:
Dyr i indkøb
Større slid på kæde og tandhjul

 

Baghjulsmotor

Findes i mange forskellige typer, fra enkel og billig til avanceret og komfortabelt, støj- og vibrationsfri.

Baghjulmotoren burde være det mest oplagte valg på en elcykel, fordi vi ønsker trækket på baghjulet. så hvorfor ikke lade motoren sidde i baghjulet med direkte træk – det burde være en enkel konstruktion, og spare en masse slid på kæde og krank.

Problemet er bare at på en cykel er vi interesseret i at have lette komponenter, og de tunge dele helst skal være placeret lavt og midt på cyklen.
Det kan godt lade sig gøre at få det til at fungere, men det er krævende, og fungerer derfor kun rigtig godt på cykler i den dyre ende.
I den billige ende kan det også være fint, hvis man ønsker en frisk cykel, som bare docerer fuld kraft, når der trædes i pedalerne.

Fordele:
Dejlig frisk på en sporty cykel
Mulighed for højeste komfort på turcykel

Ulemper:
Billige modeller kræver tilvænning.

Lovkrav til elcykler i Danmark

Elcyklens motor må højest have en effekt på 250 W
– dog må en speed 45 have 350W og hjælpe op til 45 km/t – og der gælder særlige regler for brug.

På den almindelige elcykel skal motoren koble fra ved 25 km i timen. Den må køre op til 6 km i timen uden pedalaktivitet. Mellem 6 – 25 km i timen skal der trædes på pedalen.

Der forhandles kraftigere motorer i DK – men de må kun bruges på lukkede baner

Styrke
Max effekten på 250W kan udnyttes mere eller mindre.
Styrken svinger typisk fra 20 – 90 Nm (Newtonmeter)