Viden om El-cykler

Hvor langt kan en el-cykel køre?

Batteriets størrelse er afgørende for hvor langt en cykel kan køre på en opladning. 
Nogle mærker kan man vælge størrelsen, når man køber cyklen. 
På dette link kan du finde en masse nyttig viden og beregne forventet rækkevidde på en el-cykel.

HVILKEN MOTOR SKAL JEG VÆLGE?

Shimano Steps E6100
Cannondale Mavaro Neo 4

Alle motorerne kan yde 250W og køre 25 km/t. (Speed pedelec kan køre 45 km/t og yder 350W)
Men der er alligevel forskel på trækkraften (måles i Newtonmeter [Nm]) under acceleration, i modvind og op ad bakke. 

Forhjulsmotor, centermotor eller baghjul. Hvilke fordele har de hver især?


Forhjulsmotoren sidder indbygget i forhjulet. Det er den der kræver mindst af cyklisten. Så snart pedalerne roterer, trækker motoren. Da trækkraften ikke skal igennem kæden, betyder det et væsentligt mindre slid på kæde og tandhjul. Det er samtidigt den billigste løsning og den der giver bedst mulighed for at lave god plads til indstigning. Motoren er næsten uden modstand, når cyklen køres uden el-systemet er aktivt. 


Baghjulsmotoren er som navnet antyder monteret i baghjulet. Også her er der et lavt slid på gear systemer og en god trækkraft, da den trækker direkte i hjulet uden at skulle overføre kræften igennem kæder og tandhjul. 


Centermotoren er monteret i cyklens stel. Pedal armene er monteret direkte ind i motoren. Motoren registrerer hvor meget du træder og lægger en %-vis kraft oveni. Det opleves meget naturligt og at cyklen kører let. Denne type giver den bedste vægt fordeling og balance i cyklen. Accelerationen føles helt naturligt og du oplever du har fuld kontrol over cyklen. Centermotoren er den mest effektive og derfor den du bør vælge, hvis du ønsker en cykel med længere rækkevidde. Centermotoren er den mest udbredte type. 

Center motorer kommer i forskellige varianter der egner sig til forskellige formål. 

Herunder Bikeins anbefalinger til de to mest anvendte systemer:

 

BOSCH

Motorerne fra BOSCH findes i 4 varianter. Alle motorerne kan kombineres med de forskellige display typer, hvis de er fra samme ‘generation’

  • Active line: 40 Nm. Egner sig til bykørsel og let kuperet terræn.
  • Active line plus: 50 Nm. Bykørsel, kuperet terræn, baggage og evt. anhænger. Sammenlignet med 40 Nm kan den sejtrække lidt mere og dermed kan du køre med færre gearskift. Dette er motoren Bikein anbefaler til cykler i lokal området.
  • Performance line: 63 Nm. Den stærke motor, hvor du tydeligt mærker at cyklen trækker også under vanskelige forhold.
  • Performance line CX: Standard 75 Nm, kan opgraderes til 85 Nm, hvis cyklen er egnet til det. Denne motor klarer sport på mountainbike sporet og kørsel på stejle stigninger og bjergkørsel.

SHIMANO

Hos Shimano er systemerne en samlet pakke, hvor display og motor hører sammen.

  • Steps E-5000 er til byture og lettere kuperet terræn. Motoren yder op til 40 Nm. Det er den letteste motor i programmet. Kun 2,5 kg.
  • Steps E-6100 yder op til 60 Nm. Den trækker meget fint op ad bakkerne og i kraftig vind. E-6100 bruger ca 20% mindre strøm i forhold til den tidligere generation (Steps E-6000)
  • Steps E-7000 er motoren der sidder på cykler til brug i terræn og miljø med høj belastning. Den yder 60 Nm og er ekstra beskyttet mod snavs fra vejr og underlag. Egner sig til kuperet terræn og er den mest lydsvage sportsmotor. 
  • Steps E-8000 er optimeret til sport. Høj ydeevne med 70 Nm og fokus på en oplevelse af at motoren bidrager helt naturligt, når man kører i terræn eller MTB spor. Den fysiske opbygning er lavet så man opnår de bedste muligheder for at designe en sports MTB.
  • EP-8 til ekstrem E-MTB kørsel. Den yder op til 4 gange den kraft du selv lægger i pedalerne. Op til 85 Nm. Nyeste skud på stammen og vil være at finde på flere og flere cykler fremover. 
Shimano har en hjemmeside, der giver uddybende forklaringer om produkterne og hvilken der passer til netop dit behov.

Lidt om drivlinjer (gear og tandhjul)

Indvendige gear Nexus
Indvendige gear

Indvendige gear findes i forskellige varianter. Fælles er at de kun har et synligt tandhjul til kæden eller remmen. Inde i navet sidder en masse små tandhjul som er i indgreb med hinanden, samt et sindrigt skiftesystem. 

Fordelen ved det indvendige er, at det er relativt let at lave daglig vedligehold og smøring, samt at det findes med fodbremse. 

Shimano er klart den største spiller og bruges i 5, 7 og 8 gears versioner.
7 og 8 gear udgaverne er næsten ens udenpå. De findes både med og uden fodbremse. De egner sig til motorer op til 50 Nm. Har man en kraftigere motor skal man have 5-gear navet som er udviklet specielt til el-cykler.
Alle Shimano nav skal have et navservice for hver 2-3000 km alt efter kørestil, eller mindst til hvert 3. service. Her rengøres og navet og lægges i et oliebad, samt smøres med speciel nav fedt. 

Enviolo navet er en anden producent, som har udviklet et trinløst gear system. Navet er en lidt dyrere komponent, men køre oplevelsen er fantastisk. Navet er designet, så det kun er små justeringer og reparationer der kan foretages. 
Enviolo har ingen begrænsninger i forhold til trækkraft på motoren.

Udvendige gear
Udvendige gear

Udvendige gear findes i mange varianter. De er kendetegnet ved at de har et sæt af synlige tandhjul som kæden skifter imellem. I forhold til det indvendige nav er systemet mere effektivt. Her er kun et tandhjul i indgreb ad gangen og trækker direkte på hjulet. Du kan derfor køre længere på en opladning. Du får typisk også et større udvalg af gear. Dvs. både et lavere og et højere gear, end mange indvendige typer. 

Det udvendige kræver lidt mere vedligehold og rengøring i det daglige end det indvendige. Til gengæld er der ikke behov for nav service. 

Skulle du selv have lyst at vedligeholde cyklen, er det udvendige lettere at arbejde med, ligesom en punktering på baghjulet er væsentligt lettere at klare. Hjulet tages af i et snuptag.

Findes i varianter fra 6 til 12 gear. Der er flere store producenter. Fx Shimano, SRAM, MicroShift, Sunrace

Skal din cykel bruges i bakket og bjergrigt terræn anbefaler Bikein udvendige gear. 

 

Cannondale Mavaro Neo 4 cykel
Remtræk

Remtrækket er det dyreste at købe, men det letteste og billigste at eje. 

Her får du en meget længere levetid, end ved systemer med kæde. Desuden skal remmen ikke smøres og kan ikke ruste. Dermed får du en løsning der tåler al slags vejr. 

Eneste vedligehold er en løbende vask sammen med resten cyklen. Derudover justering af remspænding til almindeligt service af din cykel. Dette kræver special måleværktøj. Remmen er en original del til cyklen og skal passe præcist til cyklens størrelse og de remhjul der sidder på den. 

Remmen er meget lydsvag og giver en  behagelig køre oplevelse. 

Vi bliver ofte spurgt om remmens holdbarhed. Vores erfaring er at remme holder mange tusinde km. 

Bikein anbefaler remtræk til de fleste cykler.