Vinterklar Elcykel
Se hvordan du gør elcyklen klar til vinteren
Uanset om du parkerer elcyklen i skuret, eller om du cykler hele vinteren, er der nogle vinterting du skal have styr på.
Jeg cykler det meste af vinteren
- Smør cyklen godt inden den første salt kommer på vejene
- Hold godt øje med især kæden
– smør for hver 300 km eller hvis der er tegn på rust. - Aftagelig display og stik adskilles, og sprayes med kontaktspray.
- Sænk lufttrykket lidt i dækkene, når det bliver koldt. Det giver et meget bedre vejgreb.
- Vær opmærksom på at du ikke kan lade batteriet i frost. tag det med ind i stuetemperatur for ladning.
- Batteriet har det også bedst med at overnatte frostfrit. Det giver samtidig en længere distance, fordi du starter med et lunere batteri.
- Batteriet har mindre rækkevidde i koldt vejr.
Regn med helt op til 25 % - Se mere her om vedligehold af elcykel
Parkering indtil foråret
Det bedste er et tørt rum til vinteropbevaring. Et tørt rum er et rum der er mindst et par grader varmere end udetemperaturen – fordi det holder luftfugtigheden nede.
Er rummet over 20 grader, kan der ske udtørring af steder hvor der skal være smøring – så pas på med at have det for varmt. Batteriet har det også bedst omkring 11-18 grader.
Klargør til langtidsparkering
Nå, men inden du parkerer cyklen i det rum du har valgt til vinteropbevaring, skal du have cyklen gjort opbevaringsklar:
- Vask cyklen hvis der har været salt på vejene, inden du parkerede den.
- Smør cyklen, når den er tør
- Påfør olie eller fedt på rustpletter
- Batteriet skal ikke være fuld opladet. Den har det bedst med 40-60% ved langtidsparkering. Kør noget strøm af, hvis den er er over 60%
- Dæk evt cyklen over med et cover eller et lagen, så er den støvfri når det bliver forår.