fbpx

Batteriet

Mens vi venter på brændselscellen

Indtil videre må vi klare os med Lithium batteriet, som idag sidder i alle anerkendte elcykel mærker

Og det er godt at ha’ no’en store batterier!
Fordi kapaciteten må forventes at falde med omkring 5- 15% pr. år pg.a. slid.
– Så sørg for at få et batteri der er stort nok til, at det også dækker behovet om 4 år.

Batteriets holdbarhed
I praksis har det vist sig at Li-ion batterierne, fra anerkendte producenter, har haft længere holdbarhed end forventet.
Derfor giver alle seriøse producenter mindst 2 års garanti på batterierne.

Sikkerhed
Lithium celler kan udvikle voldsom varme under opladning og i brug.
Derfor er batteriet forsynet med en elektronisk overvågning, som skal sikre batteriet mod for høj temperatur – både i brug og ved opladning.
Desuden skal konstruktionen udformes, så der er plads til udvidelser af de enkelte celler ved over-ophedning.

Genanvendelse
Op til 95% kan genanvendes.
Så husk at aflevere dine brugte lithium-batterier på genbrugspladsen

Lithium batteriet

(Li-ion) er klart andre batterityper overlegen til – især til el-cykler pga. vægt i forhold til ydelse.

Men der findes mange forskellige typer Lithium batterier.
Her er nogle af de mest alm. anvendte i el cykler.

Li-ion manganese (LiMn204) Høj energitæthed, lav pris, god holdbarhed

Li-ion polymer (Li-polymer) (LiPo) Kendetegnet ved at det er meget flexibelt i formen – lav vægt – kortere levetid.

Li-ion phosphat (LiFePO4) (LFP) Høj sikkerhed – høj vægt – lang levetid. Har tidligere været anset for at være det bedste valg til El cykler – Men alternativerne i dag er væsentlig lettere og levetiden mindst lige så god hos de anerkendte producenter.

Lige nu (2015) er der blandt fagfolk enighed, om at mangantyperne, er det bedste bud på et batteri til elcykler.

Batteriets størrelse/spænding

hot

El cykler er typisk forsynet med 24 eller 36 V (volt) motorer og det bestemmer spændingen i hele det elektriske system.

Kapaciteten
på batteriet angives ofte i Ah (ampere timer) fx. 9 Ah Men det er en utilstrækkelig angivelse, fordi spændingen har stor betydning for kapaciteten(24 Volt eller 36 Volt).

Derfor er det mere entydigt at angive størrelsen i Wh (watt timer). V x Ah = Wh
Det betyder at et 36 Volt batteri på 9 Ah har 324 Watt timer ( 36 x 9 =324 Wh)

Et 24 volt batteri på 9 Ah er på 216 Watt timer – (24 x 9 = 216 Wh)

Der er altså en større mængde energi til fremdrift i et 9 Ah batteri på 36V end i et 9Ah på 24V

Hvor langt kan jeg køre på en opladning

Det er 10.000 kr spørgsmålet, som der ikke er noget entydigt svar på.
Fabrikanternes opgivelser kan ikke bruges til ret meget, da der ikke er en norm for, hvordan der måles.
Derfor handler det om, at se på de forskellige elementer omkring cyklen, som har betydning for rækkevidden.
Her er de væsentligste:
1. Din egen indsats i pedalerne, og hastighed
2. Batteriets størrelse i Wh – og husk at det slides og bliver mindre med tiden.
3. Indstillingen af motorens ydelse. Hvilket trin kører du på.
4. Vejens beskaffenhed, og stigninger
5. Vind og temperatur
6. Cyklens køreegenskaber og vægt
7. Din vægt
8. Cyklens tilstand

Standard forbruget anses i dag til at være 500 Wh pr 100 km
-det er nok lidt lavt vurderet – regn derfor med at bruge 600 Wh pr 100 Km
– men forvent helt op 200 km  pr. 600 Wh under optimale forhold.

Volt / Ah5791011121517
36180252324360396432540612
24120168216240264288360408

Brug og vedligehold af Li-ion

Et batteri slides fra dag 1 – uanset om det bruges, eller bare er parkeret.

Producenten sørger for at batteriet er i hviletilstand, når du køber det, for at mindske slidet.
Der er ingen langtidsforsøg, som viser hvor meget tiden slider i forhold til brug. Men der er ingen tvivl om at brug slider mest.

Opbevaring og især ladning under 5 grader og over 40 grader slider.
Så det er en god ide at parkere i skygge om sommeren, og frostfrit om vinteren.

Derfor skal du ikke tømme dit batteri unødigt

Et 36 V batteri som er fuld opladet har en spænding på 42 V.
Et 36 V batteri afbryder ved 31 V og er dermed tømt.
Et batteris størrelse angives i Ah eller Wh – Forbruget af Wh er mindre jo højere spænding der er på batteriet – Det betyder at når batteriet er ½ tømt kan der ikke køres så langt pr Wh som når det er fyldt, fordi spændingen er faldet.
Og – når batteriets levetid måles i forbrugt Wh – er der en fordel i at bruge de Wh som der er flest km i – og det var der hvor spændingen var højest.

Vinterhi
Ny forskning viser at slidet på batteriet mindskes ved en opladning på omkring 50-60%. Det kan man udnytte hvis batteriet skal parkeres i længere tid – fx om vinteren.
Lad batteriet stå i 15-20 grader og kontroller ladningen hver 3. måned og lad den op til 60%

Skal det parkeres i længere tid, ser det ud til at det er en god ide, at holde det i form, ved at køre en længere tur hvert ½ år. Husk at lade til 50-60% igen.

Forhandleren vil ofte råde dig til altid at lade batteriet fuldt op, fordi der er en risiko for at batteriet dør, hvis det taber for meget i ladningen.

Sparemulighed

Kører du meget, er der en mulighed for at få flere km ud af batteriet.
Et 300Wh batteri kan typisk klare 1000 fulde opladninger. ialt 300.000 Wh
(Bruger du 1/4 af batteriet og lader op – kan du lade 4 gange før du har brugt en fuld opladning)
Et 36 V batteri som er fuld opladet har en spænding på 42 V
Et 36 V batteri afbryder ved 31 V og er dermed tømt – batteriet afbrydes for ikke at tage skade.

Forbruget af Wh er mindre jo højere spænding der er på batteriet – Det betyder at når batteriet er ½ tømt kan der ikke køres så langt pr Wh som når det er fyldt, fordi spændingen er faldet.

Og – når batteriets levetid målet i forbrugt Wh – er der en fordel i at bruge de Wh som der er flest km i – og det var der hvor spændingen var højest.
Det har selvfølgelig ingen betydning hvis dit batteri dør af ælde, inden de 1000 fulde opladninger er brugt.

Daglig brug
Det er heller ikke godt at tømme batteriet helt – det kan slide ekstraordinært meget pga. oxidation, som er størst ved lav spænding. Oxidation øger den indre modstand i batteriet, og nedsætter dermed kapaciteten.

Så et lidt større batteri, end der i det daglige er brug for holder længere, fordi det ikke så ofte køres tør for strøm.

I praksis kan man roligt lade batteriet helt op efter brug – det er kun ved længere tids opbevaring, der er ide i at holde den på 50-60% .

Lad aldrig et batteri stå i længere tid under 40% ladning.

Lithium batterier er under konstant udvikling – derfor ændres viden og anbefalinger også konstant – følg ændringerne på bl.a. Battery Universit