Indvendige gear findes i forskellige varianter. Fælles er at de kun har et synligt tandhjul til kæden eller remmen. Inde i navet sidder en masse små tandhjul som er i indgreb med hinanden, samt et sindrigt skiftesystem.
Fordelen ved det indvendige er, at det er relativt let at lave daglig vedligehold og smøring, samt at det findes med fodbremse.
Shimano er klart den største spiller og bruges i 5, 7 og 8 gears versioner.
7 og 8 gear udgaverne er næsten ens udenpå. De findes både med og uden fodbremse. De egner sig til motorer op til 50 Nm. Har man en kraftigere motor skal man have 5-gear navet som er udviklet specielt til el-cykler.
Alle Shimano nav skal have et navservice for hver 2-3000 km alt efter kørestil, eller mindst til hvert 3. service. Her rengøres og navet og lægges i et oliebad, samt smøres med speciel nav fedt.
Enviolo navet er en anden producent, som har udviklet et trinløst gear system. Navet er en lidt dyrere komponent, men køre oplevelsen er fantastisk. Navet er designet, så det kun er små justeringer og reparationer der kan foretages.
Enviolo har ingen begrænsninger i forhold til trækkraft på motoren.
Udvendige gear findes i mange varianter. De er kendetegnet ved at de har et sæt af synlige tandhjul som kæden skifter imellem. I forhold til det indvendige nav er systemet mere effektivt. Her er kun et tandhjul i indgreb ad gangen og trækker direkte på hjulet. Du kan derfor køre længere på en opladning. Du får typisk også et større udvalg af gear. Dvs. både et lavere og et højere gear, end mange indvendige typer.
Det udvendige kræver lidt mere vedligehold og rengøring i det daglige end det indvendige. Til gengæld er der ikke behov for nav service.
Skulle du selv have lyst at vedligeholde cyklen, er det udvendige lettere at arbejde med, ligesom en punktering på baghjulet er væsentligt lettere at klare. Hjulet tages af i et snuptag.
Findes i varianter fra 6 til 12 gear. Der er flere store producenter. Fx Shimano, SRAM, MicroShift, Sunrace
Skal din cykel bruges i bakket og bjergrigt terræn anbefaler Bikein udvendige gear.
Remtrækket er det dyreste at købe, men det letteste og billigste at eje.
Her får du en meget længere levetid, end ved systemer med kæde. Desuden skal remmen ikke smøres og kan ikke ruste. Dermed får du en løsning der tåler al slags vejr.
Eneste vedligehold er en løbende vask sammen med resten cyklen. Derudover justering af remspænding til almindeligt service af din cykel. Dette kræver special måleværktøj. Remmen er en original del til cyklen og skal passe præcist til cyklens størrelse og de remhjul der sidder på den.
Remmen er meget lydsvag og giver en behagelig køre oplevelse.
Vi bliver ofte spurgt om remmens holdbarhed. Vores erfaring er at remme holder mange tusinde km.
Bikein anbefaler remtræk til de fleste cykler.